top of page
Søg
  • Forfatters billedeKristian Krohn Djurhuus

Sæt medarbejderne fri


Samarbejde er et afgørende konkurrenceparameter for organisationer, og det vil være dybt uansvarligt ikke fortsat at accelerere den digitale udvikling i vores arbejdsliv. Det kan i sidste ende være vejen til en frihed, som kommer både medarbejdere og virksomheder til gode.


Oprindelig udgivet i Finans.dk 19/6 2020


Der er blevet sat turbo på digitaliseringen i dansk erhvervsliv. Det gælder ikke kun nethandlen og fremrykkede digitaliseringsmål, men også vores måde at arbejde på. Evnen til at samarbejde spiser den individuelle præstation til morgenmad. Det kræver digitalt håndværk og ledelse. Det er nu vi skal holde fast og fortsætte træningsprogrammet.


Brugen af den digitale samarbejdsplatform Microsoft Teams er vokset eksplosivt og har ultimo april 2020 rapporteret om over 75 millioner aktive brugere, en stigning på over 32 millioner siden marts. Mødeplatformen Zoom har nu dagligt 300 millioner mødedeltagere. Google opruster seriøst med Google Meet, der rapporterer om flere end 100 millioner brugere.

Vi begynder samtidig at vende tilbage til vores arbejdspladser, men lad os ikke glemme de nye ting, vi lærte. Vi må ikke lade alt blive, som det var før. Det kræver en ledelsesindsats at få sagt farvel til nogle af de gamle dårlige vaner og holde fast på de nye. Det vil samtidig være dybt uansvarligt ikke fortsat at accelerere den digitale udvikling i vores arbejdsliv. Det kan i sidste ende være vejen til en frihed, som kommer både medarbejderne og virksomhederne til gode.


25 minutter møder og 5 minutter squats


En af de mindre kendte Techgiganter er Automattic, som med Wordpress står bag mere end en tredjedel af alle internettets websider. Virksomheden har flere end 1200 medarbejdere fordelt på 70 lande. Hovedkontoret står dog tomt, da langt størstedelen af medarbejdere kun mødes en uge om året til “the grand meetup”. Resten af året arbejder de hjemmefra, eller rettere sagt “work from anywhere”. Sådan har det været siden 2017, længe før coronakrisen. Børnene kan hentes, når man synes, og de medarbejdere der har brug for en løbetur i løbet af dagen, tilrettelægger det selv. CEO’en Matt Mullenweg holder typisk møder på 25 minutter og har altid 5 minutter til at lave squats før næste indslag i programmet.


Det er selvfølgelig ikke alle, der kan kopiere hele den amerikanske virksomheds model, men de gode vaner kan godt oversættes til dansk. Det kan eksempelvis være ret så uproduktivt at holde mange møder. Hvis en medarbejder farer rundt i nystrøget skjorte fra møde til møde, og kulturen tillærer sig at man “skal sige noget” på hvert møde (ellers har man jo ikke rigtig været der), kan det faktisk være næsten omvendt.

Der er selvfølgelig sket forandringer, men 9-5 fabriksmodellen for vidensarbejdere lever i bedste velgående. Specielt i større organisationer sidder mange i back-to-back onlinemøder hele dagen. Det er en kropslig stilleleg foran skærmen derhjemme, efterfulgt af e-mails om aftenen, som hverken er godt for krop eller sind. Mange medarbejdere ånder derfor lettet op i denne periode, når de kan indånde den friske luft på cykelturen til arbejde igen og få vante rutiner igen.


Det første digitale ryk, som mange danske organisationer har været igennem nu, kan faktisk være smertefuldt. Det er nemlig perioden, hvor vi mest af alt har kopieret vores traditionelle måde at gøre tingene på i det digitale. Vi er “på” i samme tidsrum og holder bare møderne på skærm nu.


Nu må vi ikke glemme, hvad vi lærte, for et bedre arbejdsliv venter for enden af tunnelen. Vi skal fortsætte med at prioritere de nye digitale kommunikationskanaler og lære de nye værktøjer.


5 goder vaner til denne sommer

1) Sæt standard-mødetiden ned til 25min.


2) Send minutes-mailen på pension: Tag mødenoter på et delt online-dokument, som alle kan se under møderne. En simpel metode, som tilsidesætter meget af den tvivl, der kan opstå om, hvad der egentlig blev besluttet.


3) Prøv at mødes udenfor. Mange oplever at det nemmere at fokusere, når de går, men vælg en god rute, husk vand og batterier.


4) Før du booker! Spørg dig selv, om dette møde kunne have været en e-mail.


5) Gør watercooler-snakken digital: Brug nye kommunikationskanaler til at give plads til det uformelle, det være sig alt fra skæve ideer til specielle interesser, som medarbejderne kan checke ind og ud af.

42 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page